• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by TheFonz - - 2 comments

"Burong ape tu ayah"


"Burong murai nak"

"Burong ape tu ayah"

"Burong murai nak"

"Burong ape tu ayah"

"Aku lempang kang budak neh, dah 3 kali dok tanye soalan yg same"

Another one of iklan Petronas Hari Raya yg as we all know, byk tersimpan nilai2 murni yg cube ditunjukkan.Seorang ayah tidak jemu melayan kerenah anaknye yg berulang kali tanye name burong tu (ayat last skali tu teman yg menambah, takde dlm iklan tu pn). Bukan semate2 iklan, tetapi untuk memberi keinsafan kepade semue.

As the eldest son in the family, teman ikotje decision my parents takmo balik kampong this year for Hari Raya. Well, it has been 3 years since teman beraye di Kamelen neh. Its pretty different raye kat sini actually. Kat kampung its more like your relatives yg dtg ke rumah, kat sini plak, its more like your friends especially yg non muslim plak yg ramai dtg kerumah. It has always been like this all this years, rumah teman dah macam Gong Xi Fa Chai pulak, relatives from my mom's side yang ramainye.Since kitorg je yg boleh provide homemade rendang and ketupat plus the outsource lemang and kuah kacang, depa pn tak putus2 lepak sini every year during this period of time.

One thing yg teman observe raye neh is how old I am this raye, especially bile teman terserempak ngan junior2 mase semayang raye. Antara paling mengejutkan, teman jumpe budak neh , F (takmo mention name,sensetip), junior aku 4 tahun. Dulunye menjadi bahan ketawe sbb mase kitorg main bola, die dgn otainye berak dlm seluar, cover line baik punye, tapi kantoi gak bile die sliding tackle, terdapat kesan ciritnye di atas lantai...mmg kene gelaklah time tuuu..What a surprise to meet him kat masjid, lagi shoking die skg 1st year kat UPM wat engineering..Wahhhhhhh..another junior aku ni plak, A, dulu mase kami di sekolah rendah, kamilah champion badminton beregu dulu. Kami diibaratkan mcam the Sidek brothers, cume lain mak and ayah je. Ni lagi shocking, hujung tahun ni dah mo tunang!!!! He's actually a year younger than me..Come to think of it, sungguh la cepat mase berlalu.Tidak dilupekan senior aku seorg neh, dulu kami sesame main skateboard ( main skateboard care lain, dok atas skateboard, pastu main turun bukit, extream tuuu) mase kecik2 dulu. Mase raye haritu, die berade di labor room, waiting patiently for his 1st child..hohohhohoo...sungguh aku tak percaye skali die dah mo jadi abah.

Yang paling teman tak tahan gelak bile teringat balik mase 2nd day raye aritu, when S came to my house. Meh la aku bukak introduction dulu. Mase kami kecik2, aku selalu lepak rumah die sebab aku kamcing ngan abang die (senior aku yg mo jadi bapak dah tuhh). Aku selalu dibuli,ade ke patut aku dipakse main kawin2. S tulah pasangan pengantin aku. Aku ngan blurnye pn terimejelah. Bukan stakat tuh, she also had me play masak2, nasiblah aku tak jadi lembut mase besau neh. Parents kitorg pn begitu sporting skali, sampe ayat yg aku paling tak tahan " ni chop eddie wat menantu ek "...aku dgn blurnye hanye mampu tersenyum dan menganggok sambil memikirkan "ape itu menantu? " Mase S and her family came over 2nd raye tuh, kitorg sembang especially kisah2 mase kecik. Sungguh la aku tak sangke, tetibe ayat cepu emas kuar dr mak aku:

" Ingat tak Kak Jah mase deme kecik2 dulu, kite ade wat agreement nak kawin kan diorng ni kan" mak aku dengan selambe kodok bertanye.

" A'ah la Kak Jah ingat " mak S menjawab.

Depa berdua memandang aku dgn muke yg begitu sinis skali, tapi aku tetap maintain.

"Hehehehe, sorry not available" aku dgn selambe badak menjawab.

That moment of selambe badak membuatkan aku terase cam segan plak. Itu aggrement mase kecik2, takde hitam putih, mane valid. Through out the conversation, kitorg gelak besar kisah2 mase kecik2 dulu.

Here was my Pre and Post 2007 Raya stories in pictures:

This year we decided to go plasticless for the nasi himput. Tu yg jenuh menganyam daun palas (sebenonye beli je kat kedai,heehhe).

Cooking and baking have been my interest for so long. So sempene cuti neh, dpt la temang baked cake, chocolate cake lagi tu wey!!!

Mak teman begitu confident skali katenye kek tu muat. sekali dah siap bengkak plak kat atasnye,nasib tak melimpah kuar tepi.hohohoh

Kami pelajar jurusan kejuruteraan sambung ekor beruang, University Pewiiitttt mengucapkan Selamat Hari Raya dan maap zahir batin kepade semue

To all yang mintak duit raye, ni ha, ambik seorg satu

2 Responses so far.

  1. huhuuu..ayu sungguh rupe edi masa kaco kek...susun ketupat hihiiiii... calon menantu pilihan mak jah yg tepat.. :p

  2. TheFonz says:

    hahhahaha...TQ2...
    mak jah tak jadi weyyy...
    itu kisah lameeee